Ondervoeding

Bij ouderen en zieken is het advies: Val niet af, want gewichtsverlies betekent eiwitmassa verlies en dus conditie verlies. Veel mensen zijn eerder opgelucht dan bezorgd als ze een paar kilo afvallen. Voor mensen die te zwaar zijn en bewust moeite doen om af te vallen is dit prima. Maar valt u af en was het niet de bedoeling, dan is er meestal iets aan de hand. Waarschijnlijk heeft u iets onder de leden waardoor u meer voeding nodig heeft of te weinig voeding binnen krijgt;

Bij mogelijke oorzaken, denk dan aan:

  • een opgeblazen gevoel, misselijkheid en/of geen trek in eten
  • eenzaamheid of depressieve gevoelens, geen trek, geen zin om dingen te ondernemen zoals boodschappen te doen, te koken en zelfs te eten
  • darm problemen waardoor de opname van voedingstoffen vanuit de darm in het bloed verstoord is (bv. allergie)
  • een infectie of kanker waar het lichaam stoffen nodig heeft en elders uit het lichaam haalt
  • niet behandelde diabetes of te snel werkende schildklier
  • Parkinson, een ziekte die onnodige bewegingen als tremor en over beweeglijkheid kent
  • en een parasiet, maar dat komt weinig voor in ons land
Contact opnemen

Als we lijnen, willen we vetmassa kwijtraken. Onze spieren zijn belangrijk en die willen we sparen. Vrijwel altijd gaat ongewenst gewichtsverlies gepaard met vooral eiwit massa verlies en dus spiermassa verlies. Spiermassa verlies is slecht voor onze conditie en als we veel spiermassa verliezen voelen we ons ook lichamelijk veel zwakker, de conditie wordt minder.

Mensen kunnen een “gezond” gewicht hebben en toch ondervoed zijn. Bij ondervoeding is er sprake van een te laag gewicht of ongewenst gewichtsverlies. Er is minder inname van voeding(stoffen) dan dat er nodig is. Hierdoor kan het lichaam niet goed functioneren, kan er spiermassa worden afgebroken, heeft u minder energie en herstelt u minder goed als u ziek bent. Het is dan erg belangrijk om volwaardig te eten en ruim voldoende eiwitten op te nemen. Ook alle vitamines, mineralen, vezels en water heeft u nodig. En is het voor uw conditie belangrijk om op gewicht te blijven.

Het advies bij ondervoeding is altijd een eiwit verrijkte voeding. En meestal ook een energie verrijkte voeding. Door vaker op de dag te eten en regelmatig melk of melk producten, hartig beleg, kwark, yoghurt, noten, eieren en vlees of vis te eten, kan de eiwit inname en gelijk ook de energie inname al omhoog. Als we hier niet mee uitkomen, kan het nodig zijn om dieetvoeding in te zetten.

Bij een behandeling bij een diëtist wordt rekening gehouden met uw wensen en mogelijkheden. In het verpleeghuis ben ik gewend ouderen te adviseren, zij hebben niet altijd behoefte aan veranderingen. We bespreken wat voor u, of uw vader of moeder, belangrijk is en wat nog haalbaar is. Vaak kan een bekertje melk en een extra toetje voor het slapen net het verschil maken, om op gewicht te blijven en meer comfort te hebben of pijn te voorkomen.

U krijgt persoonlijk voedingsadvies. De diëtist schrijft niet alleen dieetvoeding voor, maar kijkt dus ook of de voeding verbeterd kan worden met producten uit de supermarkt en is op de hoogte van maaltijd voorzieningen in de buurt. Er wordt een dieetbehandelplan op maat gemaakt. Dit behandelplan wordt elke 2 a 3 maanden besproken en zo nodig bijgesteld.


Notice: Trying to get property of non-object in /opt/bitnami/apps/wordpress/htdocs/wp-content/themes/denbesten/cursus_single.php on line 290